20130106

förberedelser

Jag tar bussen till Liljeholmen för att växla pengar. Svenska kronor på bankkortet blir eurosedlar i handen. På Ica köper jag en tandkrämstub vi kan dela på. Tuggummin att tugga under start och landning. En procedur som aldrig fungerar men man gör det ändå. Frenetiskt försöka tugga bort locket för öronen. Bara  höra det brusande ljudet av flygplan som lyfter från marken. Känna hur det drar i magen när plan mark blir en fyrtiofemgradig vinkel i luften. Att jag vet att det är vanligast att flygplan störtar under start och landning.

Av en slump packar jag nästan bara svarta kläder. Undantagen är en grön kofta som går att bära till allt och en mönstrad i ylleblandning att ha om det blir kallt. Klänningar, mina mjuka, prickiga shorts och shortsdressen jag köpte för bara sextio kronor häromdagen. Lägger ned mina nya träningsskor. De är anpassade för långa promenader längs Medelhavet. Jag lägger ned mitt pass, ett par strumpor, mina solglasögon. Han har biljetterna och hotellbekräftelsen.

Och jag kan inte förstå att vi är där om bara två dagar. På en plats där det nästan alltid är stjärnklart på nätterna. Där vindarna är ljumna året om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar