20121226

snart är 2012 slut

året började allt var fortfarande nytt nästan osäkert
han klippte håret kort på en resa där jag inte var med
jag träffade Sofia i Linköping och vi fikade på en kulle
januari februari mars var väldigt mycket tårar
på bussar på pendeltåg i mitt rum när ingen såg
jag läste Per Hagman och längtade till Frankrike
en uppdiktad historia om kärlek och prostitution
ensam och rädd var jag ofta sjuk och förkylningarna
avlöste varandra och förstörde mitt humör
tonvis med sjukdagar från jobbet jag hatade och
tiden som inte ville gå
på tisdagarna gick jag en skrivarkurs tillsammans med
tio medelålders kvinnor och vi berättade vad som var bra
och dåligt med orden vi präntat ned
april och jag visste inte vart jag skulle ta vägen i den
obegripliga sorg jag hela tiden kände ingen hade ju dött
hur många gånger vi än bråkade kom vi alltid fram till:
vi kan inte leva utan varandra och vi gav varandra rosor
tusen kyssar köpte en resa ville göra allt för att vi:et
skulle funka

i maj satt vi i gröngräset och drack öl jag och Anton
såg Kent på Cirkus och jag smet ned från min sittplats
för att kunna stå långt fram mitt i folkhavet
hela juni var jag rädd visste att han snart skulle åka iväg
långt bort från mig och varje sekund han inte var hos mig
kändes timtals långa min psykolog föreslog att jag
skulle läsa en bok om att sluta älta jag har inte läst den än
firade midsommar i Värmland och såg finaste Benjamin
Francis Leftwich som hade målat berg på sin gitarr
det bästa med juli var min och Jonatans resa till Santorini
den bästa resan i mitt liv
att vara med honom och försvinna med honom och bli
upptvingad på berg av honom och allt var perfekt
augusti var framtidsdrömmar popaganda och att börja ny skola
längtade tillbaka till Grekland ville inte behöva
möta verkligheten ibland är den så grå

hösten blev en nystart vi var hjärta mot hjärta igen mer än
någonsin men Lovisa lämnade mig för Småland
i oktober färgade jag håret rosa
en dröm jag haft sedan jag var elva men aldrig vågat leva ut
han och jag åkte till Gotland jag fick se den ö han älskar
och jag hade kunnat stanna där det är alltid svårt att återvända
november december och det var mest bara skola pussas och
mitt i alltihopa dök det upp en hund som fick flytta in hos
mig och mamma och
kanske märkligast av allt; jag gick på lägenhetsvisning och
fick den nu väntar jag otåligt till slutet av april då jag flyttar in
och börjar mitt liv som vuxen
jorden gick inte under och därför avslutas
år 2012 med cava och pussar i Stockholm någonstans
nästa börjar med croissanter i Nice tillsammans med den finaste jag vet
mina förväntningar på 2013 är skyhöga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar