20120801

hem

Om jag hade pengar skulle jag köpa en plats där vi kan bo. Det skulle inte vara en fyrarumslägenhet på Södermalm med takterass och utsikt över hela Stockholm. Det skulle nog inte vara ett trevåningshus i Djursholm med evighetspool och alléer utanför. Det skulle troligtvis bli en ruffig etta eller tvåa i förorten. Någonstans där priserna är lika låga som kraven på mjölkens hållbarhetsdatum. Kanske skulle vi hamna på sjunde våningen utan balkong men det kanske är okej eftersom jag ska sluta röka nu. Och jag är inte så höjdrädd längre.

Om jag hade pengar skulle jag köpa en lägenhet. En plats vi kan göra till vår. Med ytterdörrar som går att stänga, med fönster vi kan öppna, med persienner vi kan dra ned. Ingen kan se oss, vi kan göra vad vi vill. Stanna kvar i sängen en hel dag och smula ned lakanen. En plats med fyra väggar och spis i kokvrån och ett kylskåp som surrar hela tiden. Jag skulle sätta upp blommiga gardiner och du skulle inte märka någon skillnad. Du skulle steka pannkakor till frukost varje morgon och använda vatten eftersom mjölken tagit slut.

Om jag hade pengar skulle jag köpa oss en värld. En värld där ingenting gör ont, någonstans där ingen kan göra oss illa. En plats dit inga hemska människor når. Dit vi kan gå för att andas ut om det utanför kväver oss. En värld med lysrör som håller på att slockna och toalettborstar från IKEA. I det enda rummet en obäddad säng och på golvet bredvid en randig strumpa som är din. Jag skulle köpa oss en värld vi kan kalla vår egen. En värld där vi hör hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar