20120315

som schack

Kombinationen svart och vitt används ofta i brädspel för två. Ett sätt att markera de två olika spelarna. Jag tänker på dig och mig. Om vi var ett brädspel, kanske schack, vilken färg skulle vara min? Vilken färg skulle vara din? Jag tror -

du är vit. Vitare än nysnö som vintern. Vitare än kokain. Du flyttar din spelpjäs före mig, har alltid första draget. Den goda sidan är din; det ljusa, positiva, rena. Ingenting i dig är nedfläckat av sot. Sot från det som varit, det förflutna, det som fanns innan du och jag. Din hud är ren. Ditt hjärta vill gott. Du kommer alltid vara lite starkare än jag. Bära en annan energi. Solen kommer alltid följa dig i dina steg och går du vilse, kommer stjärnorna leda dig hem.

Då blir jag svart. Avvaktande. Eftertänksam. Bär syndens, sorgens färg och den är svår att skaka av. Det sägs att svart är frånvaron av alla andra färger; är det jag? Ett tomrum att bekämpa. Allt som hänt är markerat i mitt skinn.

Men, den ena skulle vara ingenting utan den andra. Vitt kan inte vara vitt om det svarta inte finns. Spelen skulle bli svårare att spela och världen runt omkring skulle förbli i gråskala.

1 kommentar:

  1. Det sägs också att svart är närvaron av pigment från alla andra färger, alla!

    SvaraRadera