20111224

it don't snow here, it stays pretty green

det är julafton och det har precis slutat regna
igår var en fin dag, jag vaknade med jonatan
gick på moderna museet med anton och drack drinkar
med sofia på kvällen. hemvändarna. anton hade jag inte sett
sen i augusti men det kändes som om vi sågs förra veckan.
han var lugnare men samma person. mina fina vänner.
att träffa dem man älskar såhär i juletider är den bästa julklappen,
inte sant?

vi tar det lugnt idag. trots att mina föräldrar varit skilda i tio
elva tolv år firar vi fortfarande jul ihop. det är lite märkligt.
pappa och jag brukar gå för långt i en politisk diskussion, vi blir sura och han
säger precis som karl-bertil jonssons pappa "jag har närt en kommunist
vid min barm" halvt på allvar, halvt på skämt.
det är lite av tradition att vi blir sura på varandra. vi är lika envisa men
våra åsikter är krockar alltid.

det står en liten plastgran i vardagsrummet. under ligger paketen,
vi som inte skulle byta några julklappar i år. konsumtionshets och
miljöförstöring, ni vet. och jag har aldrig lagt så mycket pengar på julklappar
förut. jag ser fram emot att ge bort dem, när det nu blir. efter maten kanske.
när vi var små delade vi alltid ut paketen efter kalle anka. men nu är pappa
den enda som fortfarande tycker man måste titta på tecknade figurer som
önskar god jul. jag tycker man ska prata med varandra, inte stirra på en tv.
vi ses inte så ofta. vår konstiga familj.

imorgon ska jag träffa jonatan en sista gång innan han flyr landet. dubai
i elva dagar och jag lider redan av separationsångest. har gjort det sedan
de bokade biljetter i november. hela tiden är jag rädd för att bli ensam.
imorgon ska jag pussa honom vare sig det finns en mistel i närheten eller inte.
min största kärlek.

och julen handlar framför allt om det: kärlek. att ta hand om varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar