20130312

springer det snabbaste jag kan

1. jag springer det snabbaste jag kan
stannar mitt på ett övergångsställe och en
lastbil skvätter vatten på mig
kastar mig ut i vägen igen innan nästa
hinner göra samma sak
springer med alldeles för långa steg
alldeles för snabba steg ned i nästa villaområde
jag är omringad av trädgårdar där träden
snart kommer börja knoppas
och gräset kommer växa sig starkt och grönt
där barn kommer leka och föräldrar
dricka ett glas vin eller citronvatten
gud förbjude att någonting annat pågår
bakom dessa husfasader

2. om en och en halv månad flyttar jag hemifrån
och det börjar kännas på riktigt nu
igår åkte jag och mamma förbi huset där jag ska bo
det svindlade
vit puts och stora fönster i trappuppgången
nya grannar att försöka undvika
ett lägenhetshus mellan stora tjugotalsvillor
en trappa upp och trettiotvå kvadrat ska bli mina men
hur ska jag klara mig själv
vem ska betala min mat
tänk om pengarna inte räcker
tänk om jag blir ensam
tänk om jag blir ensam

3. kommer hem och slänger mig på golvet
kippar efter luft sliter av mig tröjan
som jag stulit av jonatan
tittar upp i taket och ser en stjärnhimmel
strax under kristallkronan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar