20120822

jag vill

Jag vill gå hand i hand mellan konservburkshyllor i mataffären
och fråga om vi ska ha en eller två liter mjölk
pricka av varorna på listan och pussas i kön innan jag fumlar upp
plånboken och betalar det vi ska leva på i en vecka

Jag vill åka hem med bussen en regnig eftermiddag och öppna
porten, dörren till en lägenhet som är vår
Plocka in ägg och yoghurt i kylskåpet
sätta på pastavatten och ta fram mozzarellaosten medan du
tänder ljusen i vardagsrummet

Jag vill hålla om dig medan du diskar och säga
"du behöver nog mer diskmedel än så" och du ska lyfta
flaskan med din vänstra hand och tappa i alldeles för mycket
så bubblorna rinner över diskbänken

Jag vill ligga med huvudet i ditt knä när vi kollar på dålig tv
skratta tyst åt skämten och somna i andra reklampausen
medan du stryker med handen över mitt hår och viskar
att "vi kanske borde gå och lägga oss nu"

Jag vill krypa ned under täcket och veta att du ligger bredvid
knä mot lår bröstkorg mot skulderblad tår mot häl
ett kort godnatt och sedan falla i tung drömlös sömn
veta att jag imorgon kommer vakna lika nära

2 kommentarer: